Site Overlay

Lättläst

Jag heter Linnéa Henriksson. Jag är kandidat i kommunalvalet i Raseborg. Jag har bott i Raseborg sedan 2005. Före det bodde jag i Pargas, där jag är född. Jag har också bott en tid i Sverige.

Jag jobbar vid Åbo Akademi. Åbo Akademi är det svenskspråkiga universitetet i Finland. Det finns i Åbo, så i många år har jag åkt tåg till Åbo många gånger i veckan. Jag är lärare, jag lär ut hur politik och förvaltning fungerar. Jag är också forskare, jag forskar i kommuner. Kommuner är således både mitt arbete och min hobby.

Jag är gift och har tre barn. Vi bor i Ekenäs, i Gammelboda. Jag tycker om att arbeta i trädgården, att motionera och att sticka.

Jag har hållit på med kommunalpolitik länge. Jag började redan när jag bodde i Pargas. Där satt jag i social- och hälsovårdsnämnden. I Raseborg har jag suttit i fullmäktige 2009–2012 och 2017–2021. Jag har också haft andra uppdrag. Under de senaste två åren har jag varit ordförande för fullmäktige i Raseborg.

Jag tycker att det är viktigt att människors vardag skall vara enkel. Det skall vara enkelt att få kontakt, när man behöver prata med någon. Det skall vara enkelt att förstå hur systemen fungerar.

Raseborg är en kommun där många saker fungerar bra. Sådana saker som inte fungerar så bra skall vi försöka göra bättre. Men Raseborg har också ekonomiska problem. Det gör att man inte alltid kan göra allting som man vill. Men man kan inte lösa alla problem på en gång, man får ta lite i taget.